KAMI MASIH DALAM PEMBIKINAN
MOHON MAAF ATAS KESULITAN
boleh hubungi terus kami di gedungms@gmail.com
Leelou Blogs

Tuesday, January 4, 2011

FONETIK

Dalam mendidik anak-anak, sudah pasti ibubapa mencari yang terbaik. Aku tidak lari dari itu. Atas tujuan itu aku mengenali istilah "FONETIK".

FONETIK adalah ilmu bahasa yang berkaitan dengan penyebutan kata (Kamus Dewan Bahasa), atau lebih ilmiahnya ilmu yang menyelidiki penghasilan, penyampaian dan penerimaan bunyi bahasa untuk mencapai bagaimana bunyi dihasilkan melalui gelombang bunyi yang dihasilkan oleh saluran suara.

KAEDAH PENDIDIKAN FONETIK pula ialah kaedah penyusunan awali bunyi mudah hingga ke bunyi sukar untuk dihasilkan melalui gelombang bunyi yang dihasilkan olh saluran suara.

Jadi teruja juga membaca berkenaan kaedah ini. Untuk anak-anak awal pendidikan sudah pasti mereka suka yang mudah, seronok dan berjaya. Kerana itu sudah tentulah penulis-penulis kaedah ini mulai mendidik dengan vokal bunyi mudah. Apa vokal bunyi mudah itu? Sudah pasti yang keluar terus dari rongga tekak dan rongga mulut tanpa mendapat sebarang geseran atau tekanan. Wah ada juga artikel tentang abjad fonetik antarabangsa.
Nanti kita bicara lagi mengenai kaedah ini dan kesan-kesannya.

Aku perkenalkan buku-buku awal di Gedung MS

SIRI CEPAT MEMBACA - AL QURAN AL FURQAN



SIRI CEPAT MEMBACA - ANAKKU


SIRI CEPAT MEMBACA  - READ EASY

No comments:

Post a Comment